sunnuntai 2. helmikuuta 2014

Ajatuksia synnytyksestä

Aikaa vauvan syntymään on noin kaksi kuukautta. Nyt lasketun ajan lähestyessä ihmiset ovat kovasti alkaneet kyselemään, että joko jännittää ja pelottaako synnytys. Tässä on nyt itse asiassa kuitenkin käynyt niin, että mitä lähemmäs kyseistä tapahtumaa mennään, sitä vähemmän se hirvittää minua. Raskauden alussa olin ihan paniikissa, kun joku mainitsikin sanan "synnytys", mutta nyt se tuntuu vain joltain hieman epämukavalta tilaisuudelta, jonka toivoisin jo olevan takana päin. Vähän sama tunne, kuin edessä olisi jokin tärkeä tentti tai työhaastattelu. Että kamalaahan se tulee olemaan, mutta olisipa se jo, että se olisi hoidettu.

Tässä vaiheessa, kun en vielä ole kokenut synnytyskipuja, minua pelottaa eniten se hetki, kun tajuan, että nyt se syntyy. Että mitä jos olen yksin kotona, eikä aviomieheni vastaa puhelimeen? Jos sairaalasta vain koko ajan sanotaan minulle, että älä tule tänne vielä, (mene vaikka suihkuun!), vaikka olen hädissäni ja minua sattuu? En niinkään ole kuullut tutuiltani kauhutarinoita itse synnytyksestä, vaan nimenomaan siitä ajasta, kun odotellaan kotona, että saa puhelimessa hoitajalta luvan lähteä sairaalaan. Tietysti ymmärrän, että Helsingissä synnytyssairaalat ovat täynnä, varsinkin nyt Naistenklinikan ollessa remontissa, mutta jotenkin uskon, että oloni olisi turvallisempi sairaalassa, ja näin ollen kivutkin olisi helpompi kestää, kun en ole muuten ihan paniikissa.

Toivon, että pystyn synnyttämään lapseni alakautta, eikä sektiota tarvitse tehdä. Lisäksi toivon saavani joko epiduraali- tai spinaalipuudutuksen. Minä olen lääkärin ja sairaanhoitajan tytär, joten lähes kaikki elämäni aikana  kokemani kivut, säryt, taudit ja muut huolet on hoidettu lääkkeillä. En oikeastaan edes usko lääkkeettömään kivunlievitykseen (ja tässä tulee lisäksi vielä sellainen tuplaepäusko, eli en ymmärrä, miten se voisi auttaa minua, jos en usko sen  auttavan). Luomusynnytys ei siis ole asia, jota edes harkitsisin vaihtoehtona.

Tietysti, kaikki yllä mainittu on vain spekulointia tilanteesta, jota en ole vielä kokenut. En voi vielä tietää, miten oikeasti tulen missäkin vaiheessa reagoimaan. Kuitenkin olen ihan luottavainen sen suhteen, että sekä minä että lapsi selvitään lopulta tilanteesta ihan hyvin. Ensi viikolla meillä on perhevalmennus, jossa on aiheena synnytys, ja sen jälkeen varataan aika synnärille tutustumiskäyntiä varten. Saan molemmista varmasti vielä lisää pohtimisen aihetta.

4 kommenttia:

  1. Jostain syystä sitä on itse tullut ajatelleeksi että synnytys ja kaikki lapsen saamiseen liittyvät tuskat sekä kivut ovat jotain sietämätöntä. Nyt kun moni ystäväni on kertonut ettei heillä ole ollut kivunlievitystä lainkaan on minustakin alkanut tuntumaan siltä että välttämättä sellaista ei sitten aikanaan tarvita. Omaan kuitenkin hyvän kipukynnyksen enkä mielelläni ota lääkkeitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tilanteen mukaahan siellä tietysti mennään, ja olisi tosi hienoa, jos lääkkeitä ei tarvittaisi! Ne kun voivat vielä hidastaa synnytystä, joka ensimmäisellä kerralla muutenkin todennäköisesti kestää pitkään.

      Poista
  2. Mulla on aika samat mietteet synnytyksestä. Alkuraskaudessa mietin, miten kukaan ikinä uskaltaa synnyttää. Ajan kuluessa synnytys alkoi tuntua juuri kuvailemaltasi tentiltä, josta nyt vaan toivoo, että se olisi ohi.

    Nyt tosin alkaa taas vähän kauhistuttaa, kun h-hetki alkaa oikeasti olla lähellä. Perjantaina mennään Kättärille tutustumaan, ja saa nähdä, olenko sen jälkeen ihan luottavainen vai kauhusta kankea :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi olla, että munkin paniikki ehtii vielä palata, kun tässä on vielä aikaa monta viikkoa! Toivottavasti kuitenkin tämä "hoidetaan tämä nyt pois alta" -fiilis kestää mahdollisimman pitkään.

      Toivottavasti se tutustumiskäynti ennemminkin rauhoittaa kun laukaisee paniikin. :D

      Poista