perjantai 11. huhtikuuta 2014

Satunnaisia asioita 41. raskausviikolta

Tämä ei onneksi ole enää sellainen "ahdistaa, kun mitään ei tapahdu" -päivitys. Laskettu aika ohitettiin eilen, ja vaikka en missään vaiheessa kuvitellut olevani raskaana näin pitkään, ja vaikka minua sattuu nyt vähän joka paikkaan, mieli on paljon pirteämpi kuin muutamana edellisenä viikkona.

Tällä hetkellä havaittua:

- Vauva on rauhoittunut. Ei niin paljon, että joutuisin huolissani laskemaan liikkeitä, mutta enää en kärvistele kivusta sen takia, että hän möyrisi kohdussani raivopäisenä, kuten on tehnyt tähän asti. En tiedä, miten se vauvan laskeutuminen vaikuttaa liikkumiseen, mutta tilanpuute alkaa varmasti ainakin jo vaivata, sillä vatsani ei mielestäni ole enää vähään aikaan kasvanut.

- Oma liikkumiseni on varsinkin iltaisin todella kivuliasta. Pääsen huoneesta toiseen pitämällä seinistä tukea ja "kävelyni" muistuttaa muutenkin lähinnä ankan vaappumista. Tämä johtaa siihen, että olen koko ajan kotona, neljän seinän sisällä. (Mikä on johtanut lisähavaintoon: älypuhelinta saa ladata useammin kuin kerran vuorokaudessa, jos pelaa koko päivän Angry Birdsiä.)

- Seuraavat asiat eivät valitettavasti käynnistä synnytystä: vauvan suostuttelu/lahjonta/kiristys/uhkailu, rappusten kävely, tulinen ruoka, seksi, kuuma kylpy, muiden suunnitelmien tekeminen, siivoaminen tai lepo. On kokeiltu.

- Kissastani on tullut viime päivinä todella suojeleva minua kohtaan. En tiedä haistaako se nyt jotain, vai onko se vasta nyt tajunnut minun olevan raskaana, mutta se ei päästä minua silmistään hetkeksikään. Tätä kirjoittaessani olen yhtään liioittelematta nostanut sen lattialle ainakin kymmenen kertaa, kun se tulee näytön eteen ja yrittää kiivetä päälleni. Jos täällä on muita kuin me kaksi, niin tämä pieni karvainen henkivartija tulee aina minun ja muiden ihmisten väliin. Se jopa nukkuu jaloissani. Toivon todella, ettei tämä missään vaiheessa mene niin pitkälle, että se alkaisi käyttäytyä aggressiivisesti.

- Kysyin eilen neuvolatädiltä, onko normaalia, että minulle tulee supistuksen aikana huimausta ja muutenkin sellainen olo, että kuristun, vaikka supistukset eivät edelleenkään ole hirveän kivuliaita. Hän sanoi sen johtuvan todennäköisesti siitä, että hengitän supistuksen aikana jotenkin huonosti tai pinnallisesti. Olen tänään tarkkaillut itseäni ja voin sanoa varmasti, että ei kyllä johdu siitä. Mutta olkoot. Olen vielä pysynyt tajuissani, joten en jaksa huolestua asiasta.

- Viimeisenä: haluaisin puhelimeeni sellaisen vastaajan, joka ennen puhelun yhdistymistä sanoo soittajalle jotain tyyliin: "En ole synnyttänyt vielä. Jos oli jotain muuta asiaa, paina yksi ja odota puhelun yhdistymistä. Jos ei ollut muuta asiaa, kiitos ja kuulemiin."



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti